Friday, March 25, 2011

Sepuluh Malaikat

Mari mengenal sepuluh Malaikat… Murid-murid, hari ini kita nak mengenal nama-nama malaikat.

Semenjak Haikal dah sekolah ni, banyak benda aku kena belajar balik. Supaya boleh catch-up dengan pembelajaran Haikal. So that kalau dia tanya aku boleh jawab tanpa was-was. Selebihnya, boleh la aku membangga diri sebab aku lebih bijak dari dia. Boleh?

Biasanya kalau anak-anak tanya 1+1 or even soalan pengamiran (apekah?) sekali pun insyaallah kita boleh jawab. Tapi kalau bab-bab Islamik ni kadang-kadang kita terlembab, walaupun untuk soalan yang mudah. Kena ambil masa nak mengingat. Tapi kalau stok yang keluar masuk masjid tu, insyaallah tak akan ada masalah sebegini.

Jadi sejajar dengan perkara di atas (eceh.. Macam cikgu BM pula), mari kita mengingat semula nama-nama malaikat. Bukan nak kata kamu orang ni tak tahu, Cuma kadang-kadang kita lupa. Tu yang bila anak tanye, kita pun tergagap-gagap nak jawab.

AYUH KITA MENYANYI.. (Buat la beat sendiri, kang kalau aku nyanyi korang pengsan pula).



Mari mengenal 10 malaikat
Dicipta Allah daripada cahaya
Ianya juga rukun iman ke dua
Mari bersama kita hafal namanya

Jibril,Mikail,Ridhwan, Malik
Mungkar, Nakir, Raqib, Atid
Izrail, Israfil semuanya
10 malaikat kita hafal namanya

Sambil menyanyi kita hafal namanya



Actually ni lagu nyanyian kumpulan Raihan. Tak sempat pula nak rakam nyanyian merdu Ahmad Haikal. Belum lagi tengok dia buat gaya. Silap-silap Usher berpaling arah, tak pandang Justin Bieber dah.

Kepada yang berminat nak menurunkan lagu ini kepada anak-anak boleh la google lagu 10 Malaikat. Lirik penuh ada semua tugasan setiap Malaikat tapi untuk budak 4 tahun, cukup la kalau kita perkenalkan dulu nama-nama Malaikat..

Selamat Menyanyi!

No comments:

Post a Comment